7 tips voor een beursdeelname met impact

Horeca Expo in Gent, ECR in Wenen, Light & Building in Frankfurt, … Heel wat grote beurzen werden verzet naar het najaar, en beursseizoen komt traag maar zeker weer op gang. Of je nu al een stand hebt of niet, het is nooit te vroeg om je voor te bereiden op je volgende beursdeelname! Bij Creaplan delen we onze best practices maar al te graag, zodat jouw volgende beursdeelname een gegarandeerd succes wordt.

526 NIKO BATIBOUW 2020 EDU 09

1. Kom met een sterk verhaal

Een standconcept, centraal thema of sterk verhaal bindt alles samen. Je spreekt er harten in plaats van hoofden mee aan. En maar goed ook, want in een marketingcontext werkt emotie gemiddeld twee keer zo goed dan rationele argumenten en feiten. Daarnaast blijven standen met een verhaal langer hangen bij bezoekers. Let erop dat je verhaal in lijn ligt met je merk en je producten – maar ook compleet out-of-the-box denken kan verrassend goed werken.

2. Overweeg een lead collection tool

Lead collection of lead generation tools helpen je bij het verzamelen van gegevens van standbezoekers. Dat heeft twee grote voordelen: eerst en vooral voegt zo’n tool die gegevens automatisch toe aan je CRM-database, zodat je salesverantwoordelijken er achteraf direct mee aan de slag kunnen.
Aan de andere kant zijn zo’n tools uitstekende bronnen van informatie. Want meten is weten, en data is goud waard. Je krijgt een idee van wie je stand bezocht en wanneer. Aan de hand van die vers verworven inzichten kan je je beursstand verbeteren voor een volgende editie, om zo meer resultaat uit je investering te halen.

Meten is weten, en data is goud waard.

3. Denk aan de customer experience

Bij een beursdeelname kan je informatie meegeven en producten tonen. Maar dat kan een website ook. Waar je het verschil dan maakt? Met interactieve toepassingen en meeslepende ervaringen op de stand! Zorg dat bezoekers meer kunnen doen dan alleen maar rondkijken. Zo kon je op de stand van Van Marcke op Batibouw 2020 producten ontdekken door een groot scherm heen en weer te schuiven, en stond er op de booth van Jaguar - Land Rover op het Autosalon 2020 een klimmuur voor de echte durvers! Zo’n zaken zijn vaak eyecatchers die meer mensen naar je beursstand lokken.

Creaplan Van Marcke stand Batibouw J2 A0173 Jaguar Land Rover Booth Autosalon

4. Zorg voor een clever standdesign

Op een expo ben je vaak letterlijk omringd door concurrenten. Zorg dus dat jouw stand eruit springt! Of dat nu met een uniek verhaal, een opvallend ontwerp of met technologische hoogstandjes is, dat kies jij.
Maar je genereert niet alleen impact door aandacht te trekken. Denk samen met je standenbouwer grondig na over het standdesign. Zit de bezoekersflow goed? Is er genoeg opbergruimte voor je personeel waardoor de stand proper blijft? Hoeveel plaats voorzie je voor hospitality? Knoop alle losse eindjes aan elkaar tot een ijzersterk geheel.

Denk samen met je standenbouwer grondig na over het standdesign. Knoop alle losse eindjes aan elkaar tot een ijzersterk geheel.

5. Besteed tijd aan je marketingtools

Uitgebreide brochures of beknopte flyers? De keuze is aan jou. Begin tijdig aan de content creatie voor op de stand, en overweeg video’s voor op schermen, live sessies en interactieve workshops. Ook gadgets zijn een nice to have detail, zodat bezoekers naar huis gaan met iets dat jouw merknaam draagt. Extra leuk als je marketingtools eveneens in het thema van je beursstand gedoopt werden.

523 CREAPLAN EUROSHOP 2020 EDU 10

6. Ga voor the extra mile

Een klassieke stand werkt niet meer zoals vroeger, en quick en dirty is helemaal passé. Creëer impact door the extra mile te gaan, op élk vlak. Denk aan unieke catering, originele activiteiten voor bezoekers, een warme ontvangst door hospitalitymedewerkers, ...
Vergeet ook details niet: kies meubilair dat bij je concept past en decoreer je beursstand met unieke accessoires. Een kwalitatieve afwerking en hoogwaardige materialen zijn eveneens niet onbelangrijk: je stand zal er langer mooi uitzien, en bezoekers zullen die kwaliteit associëren met je bedrijf of merk.

Unique catering Jaguar Land rover

7. Laat je zo goed mogelijk ontzorgen

Zoals je ziet komt er best wat kijken bij een goede beursvoorbereiding. Een betrouwbare partner die je kan ontzorgen over de hele lijn is dan ook een enorme hulp. Onthoud dat je alle bovenstaande zaken, van catering over concept tot content creatie, perfect kan uitbesteden. Kies daarbij voor een partner met mooie referenties en een bewezen track record in verschillende sectoren. Tip: aangezien een beurs vaak een internationaal gegeven is, doe je er goed aan te kijken naar de internationale expertise van je partners.

Creaplan: expert in standenbouw

Ben je nog op zoek naar een sterke partner voor je volgende beursdeelname? Met meer dan 25 jaar ervaring staat Creaplan voor je klaar, voor ontzorging en begeleiding van A tot Z. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek, waar we graag alles horen over je beursplannen en standdromen.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info