This year marked the 90th edition of Paris Motor Show
Immersion, innovation and passion were the pillars of this year's event. We wanted to convey those same keywords in the stands we built for Kia France, Peugeot, Citroën, ALFA ROMEO and Leapmotor.
We translated these goals into a double-deck stand with 5 giant led columns to show the movement that inspires.
Leds were the main theme throughout the stand; this made sure to attract the attention of the visitors from far and wide. The light boxes also highlighted the different cars at the stand.
We created even more movement by placing one of their newest models on a rotating platform.
For the meeting rooms and upper floor, we went with a more calm and neutral look by using lots of wood and soft colours.
On the upper floor, visitors got the chance to grab a drink while watching over the stand.
Stellantis
DDMC, Novateam and ManyThink came to us for the realization of their designs for Peugeot, Citroën, Alfa Romeo and Leapmotor.
Peugeot
Peugeot grabbed everyone's attention by having a enormous light box construction on their stand above their concept car Inception, in addition to several curved screens where visitors could play a car simulation game with their newest hypersquare steering wheel.
Citroën
Citroën's eyecatcher was undoubtedly their AMI POINT tower, with three cars stacked on top of each other with a light show. Furthermore, they also had the Citroën studio in collaboration with YouTube were they held several interview during the event. For the studio, it was important to have an adequate soundproofing, which we provided by using a mousse in the typical YouTube red.
Alfa Romeo
ALFA ROMEO's stand got that luxurious Italian look by using a leather fabric. To highlight their 33 Stradale, we installed a large light box above it.
Leapmotor
An exciting debut for Leapmotor at Mondial de l'Auto! We provided a cosy athmosphere by using wooden slats and a dedicated coffee corner. Of course, a mock-up of their cars was a must-have!
De Belgische Creaplan Group uit Nazareth zet een nieuwe, belangrijke stap in zijn Europese expansiestrategie. Na de grondige hertekening van de aandeelhoudersstructuur dit voorjaar, wil de innovatieve design company Europa verder veroveren. De overname van Skyline Whitespace, de Britse marktleider in premium standenbouw, past perfect in dit plaatje.
Creaplan vierde dit jaar zijn dertigste verjaardag en is naast premium standenbouw ook actief in het segment van bedrijfsinterieurs. Daarnaast faciliteert het bedrijfs- en sportevenementen vanuit het Nederlandse dochterbedrijf For Live. “Alles wat we doen valt onder de noemer experiential marketing, van beursstanden over interieurs tot grote evenementen”, vertelt Group CEO Michael Debaveye.
London calling
Creaplan groeide de jongste vijf jaar sterk, zowel organisch als via overnames. De omzet verdubbelde tot 20 miljoen euro. Debaveye: “We willen nu op Europese schaal onze stempel drukken in experiential marketing via nieuwe, lokale hubs om onze dienstverlening nog beter en efficiënter te maken, dicht bij de klant.”
De overname van Skyline Whitespace past perfect binnen deze strategie. “We volgen onze klanten richting de leidende b2b-beurzen in Londen, Parijs, Milaan en Barcelona. Het Verenigd Koninkrijk, met Londen als dé hub, is een boeiende markt. In de Britse hoofdstad zijn er bijzonder veel multinationals gehuisvest. Londen is voor ons ook een belangrijke toegangspoort richting de VS-bedrijven; heel wat VS-klanten hebben er een vestiging.
Daarnaast is het door de Brexit steeds moeilijker om UK logistiek te linken aan Europe mainland. In onze sector kunnen we het ons niet permitteren dat materialen enkele dagen blijven ‘hangen’ aan beide zijden van het kanaal. Dit kunnen we nu oplossen met onze hubs binnen de groep.”
Wederzijds vertrouwen
Skyline Whitespace werd opgericht in 2002, draait 17,5 miljoen euro en telt 66 voltijdse werknemers (FTE’s). Creaplan Group telt 75 FTE’s en draait 20 miljoen euro omzet.
Door de overname van de Britse markleider vergroot de omzet significant, maar de twee bedrijven delen ook hetzelfde DNA en dezelfde waarden. “Net als ons zijn ze actief als standenbouwer in het premium segment met A-merken zoals Moody’s, Capgemini, Hilton en Bayer. We profileren ons allebei als high end op alle vlakken: in design, technologie, afwerking, timing én ondersteuning.” Bovendien excelleert Skyline Whitespace in duurzaamheid, van optimaal gebruik van recycleerbare materialen tot 100% hernieuwbare energie in de productie. “Op dat vlak brengen ze zeker extra knowhow in de groep”, weet Group COO Vincent Lievens. “Ze vielen ook meermaals in de prijzen voor hun Environmental, Social en Governance (ESG)-inspanningen, waaronder recent Employer of the Year in South-West Londen en Best Supplier door Exhibition News. Dit is een bedrijf met een vlekkeloze reputatie dat sinds de oprichting met veel passie wordt gerund door Mary Cole (CEO), David Wilson (managing director) en Adam King (design director.)” De leidinggevende managers van Skyline Whitespace blijven aan boord en worden nu ondersteund vanuit het groepsmanagement van Creaplan. Zo willen we het bedrijf meenemen in het verdere groeiverhaal van de groep”, vertelt Michael. Creaplan en Skyline Whitespace kennen elkaar al jaren. “Net omdat we hetzelfde DNA hebben, is er veel wederzijds respect en kijken we met bewondering naar elkaars projecten die voor klanten gerealiseerd worden. We behoren ook tot dezelfde Europese sectororganisatie, IFES (International Federation of Exhibition & Event Services).”
Vizier op (Zuid)-Europa
Creaplan Group draait nu 30% procent in de Benelux en 70% in de rest van Europa. “We willen verder groeien op het Europese toneel en kijken nu richting Zuid-Europa – met name Barcelona, Milaan en München. Onlangs gaf de groep zijn visitekaartje af op de Paris Motor Show 2024 – beter gekend als de Mondial de l’Auto – waar we de standen van vijf A-automerken verzorgden. Op termijn willen we experiential marketing over gans Europa ‘afdekken’ en alle klanten regionaal bedienen.”, aldus voorzitter van de raad van bestuur Walter Mastelinck.
Creaplan Group wil uitgroeien tot belangrijke Europese speler
Creaplan Group uit Nazareth, dertig jaar jong, blaakt van gezondheid én ambitie. KeBeK Private Equity stapt uit, het management en de huidige aandeelhouders gaan door. Met die hertekende aandeelhoudersstructuur wil de innovatieve design company Europa verder veroveren. In de loop van 2026 verhuizen de medewerkers in België ook naar een nieuwbouw vlakbij. “Nu zijn we écht klaar voor de toekomst”, zegt CEO Michael Debaveye.
Dertig jaar geleden werd Creaplan opgericht door Ann Vancoillie en Dirk Deleu en groeide uit tot de Belgische marktleider in standenbouw. Tijdens de coronapandemie nam Creaplan ook een vliegende start in het segment van bedrijfsinterieurs (showrooms, kantoren…), waarbij beleving centraal staat, net zoals bij hun standen. “Alle sterke merken willen die beleving”, vertelt CEO Michael Debaveye. “We realiseren die beleving ook op bedrijfs- en sportevenementen via For Live, de Nederlandse specialist in live communicatieprojecten en online broadcasting, die we in 2021 overnamen. Alles wat we doen valt onder de noemer experiential marketing.”
Sterke aandeelhoudersstructuur
In juni 2018 kwamen externe aandeelhouders KeBeK Private Equity & Walter Mastelinck aan boord, net als CEO Michael Debaveye en COO Vincent Lievens.
Nu volgt een nieuwe mijlpaal met de uitstap van meerderheidsaandeelhouder KeBeK Private Equity. . “We zijn blij met de mooie groei en ontwikkeling gedurende de voorbije jaren, en wensen het team veel succes met de verdere uitbouw van het bedrijf”, aldus Gert Van Huffel, managing partner KeBeK Private Equity.
In het hertekend aandeelhouderlandschap vormen Walter Mastelinck, Ann Vancoillie en Dirk Deleu (de oprichters van Creaplan & Aluvision), Alain Bostoen (topman van Christeyns) en Ruud Van den Berg (oprichter For Live) samen met Michael Debaveye en Vincent Lievens en enkele managers de aandeelhouders van de Creaplan Group.
“Met het ervaren managementteam onder leiding van Michael en Vincent en deze groep van ondernemende aandeelhouders zijn we klaar om de groei waar te maken”. zegt Walter Mastelinck, voorzitter van de raad van bestuur.
Verdere uitbreiding in Europa
Creaplan presteerde de jongste vijf jaar sterk, zowel organisch als via overnames. De omzet verdubbelde tot 20 miljoen euro. Debaveye: “We willen nu verder organisch groeien vanuit de bestaande locaties (Nazareth BE & Amersfoort NL) en ook via overnames onze geografische aanwezigheid in Europa versterken. Creaplan verhuist in de loop van 2026 naar een nieuwbouw langs de E17 in Nazareth. Deze stap zal ons nog een extra boost geven.”
Vertrouwensboost
Creaplan Group profileert zich als high end op alle vlakken: in design, technologie, afwerking, timing én service. De klant komt op zijn event of bij zijn stand, de koelkast is gevuld, hij wordt compleet ontzorgd en geniet van een prachtig kader om business te doen. Een gedreven team van 75 medewerkers zorgt hiervoor, aangevuld met een poule van 150 freelancers. “Dankzij onze nieuwe structuur en groeiplannen zijn we ervan overtuigd dat onze mensen zich verder kunnen ontwikkelen binnen de groep, zowel hier als in toekomstige Europese vestigingen. Dit geeft ook vertrouwen aan onze medewerkers. Want zeker in onze sector maken die nog altijd het verschil”, besluit Vincent Lievens.
We are proud to announce that, as of March 1st 2024, Jarno de Boer has joined the team as Managing Director. Jarno has gained considerable experience within the events industry over the past few years and brings a fresh, innovative perspective to our industry.
"The addition of Jarno to our team marks a new chapter for For Live," said Ruud van den Berg, CEO of For Live. "His track record in the industry, combined with his passion for technological innovation, will undoubtedly contribute to our mission to push the boundaries."
"I look forward to being part of the strong For Live team, using my background in both the international event industry and the specialised audiovisual sector to further shape and realise our ambition for the future," said Jarno de Boer. "I strongly believe in the power of live experiences to bring people together and am determined to contribute to creating events that are both innovative and impactful."
With de Boer on board, For Live further positions itself to achieve its ambitious goals, including those within the Creaplan Group.
Ruud van den Berg, CEO of For Live, will remain involved within the Creaplan Group.
For questions and further info:
Bjorn van Beek +31 33 432 1808 bjorn@forlive.eu www.forlive.eu
Creaplan Group bekroond tot Best International Exhibit Producer in US
Creaplan blijft inzetten op kwaliteit, creativiteit en duurzame innovatie, en dat ging ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan niet onopgemerkt voorbij. Exhibitor Group, de referentie in de Amerikaanse eventsector, riep Creaplan Group uit tot Best International Exhibit Producer 2023.
Exhibitor Group is uitgever van Exhibitor Magazine, het toonaangevend Amerikaans magazine boordevol inspiratie omtrent beurzen, experiential marketing en bedrijfsevents. Exhibitor Group staat gekend om o.a. de FindIt – Top 40, een jaarlijkse lijst met de veertig best beoordeelde Amerikaanse eventproducers. Op deze lijst doen tal van multinationals beroep op wanneer ze op zoek zijn naar een betrouwbare en kwalitatieve partner. Bij de selectie van de Top 40 worden er zes extra laureaten in verschillende categorieën bekroond.
Best International Exhibit Producer
Creaplan Group sleepte de hoofdprijs in de categorie Best International Exhibit Producer mee naar huis. Deze internationale prijs erkent bedrijven buiten de Verenigde Staten die kwaliteit en creativiteit leveren, een onbetwiste service bieden, duurzaamheid in acht houden, uitblinken in experiential marketing en innovatieve keuzes maken op vlak van materialen en afwerking. Ook aspecten als thought leadership, bedrijfsvoering en ondernemerschap werden meegenomen in de beoordeling.
Met deze award wordt onze ambitie om verder te groeien in Europa kracht bijgezet en hebben we een directe link met de VS-markt, die ook vaak projecten in Europa moet realiseren."
Michael Debaveye, CEO
Een panel juryleden beoordeelde Creaplan Group op basis van een grondig evaluatieproces met meer dan 50 criteria, inclusief ons standenportfolio, onze technologische capaciteiten en testimonials van klanten. Dit is de eerste internationale prijs voor Creaplan Group – de individuele projecten van Creaplan vielen in het verleden al in de prijzen in de World Exhibition Stand Awards.
Voet aan wal in de US
Creaplan Group CEO Michael Debaveye reisde naar het EXHIBITORLIVE event in Louisville om de prijs in ontvangst te nemen en de relaties met partners uit de Verenigde Staten te verstevigen. Michael vertelt. “Met de Creaplan Group realiseren we projecten over heel Europa vanuit onze hoofdkantoren in België en Nederland; Creaplan voor het standen- en interieurgedeelte, For Live voor de live events. Met deze award wordt onze ambitie om verder te groeien in Europa kracht bijgezet en hebben we een directe link met de VS-markt, die ook vaak projecten in Europa moet realiseren.”
Hard work pays off
COO Vincent Lievens vertelt. “Deze prijs is een welgekomen erkenning voor het harde werk van de laatste jaren, en het resultaat van onze investeringen in mensen en innovatie. We willen onze klanten bedanken voor hun positieve woorden die hebben bijgedragen tot de award, en natuurlijk ook het hele team van Creaplan Group voor hun harde werk. We kijken uit naar wat de toekomst brengt.” Wat alvast nog in het verschiet ligt? Een doorgedreven focus op innovatie, meer impactvolle stands en events, en bovenal onze missie om bezoekers te blijven imponeren en entertainen op de beursvloer en daarbuiten.
Euroshop inspireert haar 100.000 bezoekers met de laatste trends op vlak van retail en detailhandel. Na onze succesvolle deelname met onze ‘Sea of inspiration’-stand in 2020, keerden we voor de editie van 2023 naar de Düsseldorfse Messe. Dit jaar dompelden we onze klanten onder in de mogelijkheden van high-end standontwerp en live experience, samen met zusterbedrijf For Live.
Combinatie van modulair en traditionele standenbouw
Het Creaplan-vakmanschap en de innovatieve technologie van For Live kwamen samen in onze stand: onze architecten kozen voor een combinatie van modulaire en traditionele standenbouw, met aan de linkerkant een technologische corner met ledschermen. De houten accenten voegen een warme touch toe, de dynamic light box geeft een extra dimensie aan de stand en de groenwand zorgt voor een rustpunt.
Merkbeleving in real life
Of de live-event sector weer terug is als nooit tevoren? Zo lijkt het wel als je even op EuroShop rondloopt. Dat bevestigt ook Creaplan CEO Michael Debaveye aan EuroShop TV in een interview over de toekomst en de revival van live events en beurzen: “Mensen willen weer fysiek samenkomen en merkbelevingen in het echte leven ervaren. Het is onze taak als experts in standen, interieurs en events om deze merken tot leven te brengen aan de hand van de nieuwste innovaties, technologieën en materialen.” Over die innovaties en nieuwe materialen lees je trouwens meer in ons artikel over hoe we onze standen duurzamer maken.
Tot volgende editie?
Deze editie was voor Creaplan en For Live alvast een enorm geslaagde editie, zo bleek ook uit de vele positieve reacties van onze klanten, leveranciers en bezoekers. Ook onze mand vol gepersonaliseerde Tony’s Chocolonely-repen viel in de smaak.
Creaplan valt in de prijzen op World Exhibition Stand Awards 2022
Ook in 2022 wordt Creaplan bekroond met enkele World Exhibition Stand Awards. We gaan naar huis met twee Gold awards en één Platinum award. De World Exhibition Stand Awards is een jaarlijkse wedstrijd die de beste beursstanden ter wereld in de kijker zet.
Goud voor Eutraco in categorie Beste modulaire stand
Eutraco uit België biedt transport, warehousing en logistieke on-site services aan. Voor hun eerste beursdeelname ooit, aan Transport & Logistics, wilden ze hun uitgebreid service-aanbod in de kijker zetten. De stand moest stijlvol en high-tech zijn, maar toch familiariteit uitstralen, evenals een hart voor duurzaamheid. Onze architect is vertrokken van het logo ter inspiratie. De arend, die staat voor vooruitgang, dynamiek en innovatie, 'vliegt' rond de stand op de ledwalls om de aandacht van de bezoekers te trekken. Het volume van de stand is strak en voorzien van een knik voor een dynamisch effect, en dat alles in Eutraco-kleuren groen & wit.
Goud voor Thermo King in categorie Beste stand op transportevent
Thermo King produceert transportkoelsystemen voor vrachtwagens, bestelwagens en meer. Voor hun stand op Solutrans in Lyon, Frankrijk, vroegen ze ons een stand te ontwikkelen die hun kernwaarden benadrukt: een hart voor het milieu en een innovatieve en high-tech aanpak. Creaplan bouwde deze stand op basis van een creatief concept bedacht door Thermo King en hun communicatiebureau Owesome.
Om beide waarden te benadrukken, bedachten Thermo King en Owesome een dubbel ontwerp dat speelt met het contrast tussen buiten en binnen, licht en donker, ecologie en technologie, open ruimte en tunnel.
Platinum voor Grieg in categorie Beste stand 49-100 m2
Voor Noorse visverwerker Grieg Seafood bouwde Creaplan de stand voor Seafood Expo Global 2022. We ontwikkelden de stand op basis van de corporate identity, ontworpen door Grieg's brand agency. De grootste uitdaging was om het creatieve concept te vertalen naar een kwalitatieve constructie. Zo bepaalden we de juiste verfkleuren, voorzagen we de best passende ledwanden om de videocontent van Grieg te tonen en onderzochten we waar en hoe elke merkvisual terecht zou komen. Onze designers maakten het plaatje compleet met een selectie Scandinavisch designmeubilair. Deze stand werd voorzien van een extra verdieping, waarbij we de functionele eisen van de klant combineerden met de visie van het ontwerpteam.
Productie, transport, afbraak – standenbouw is van oorsprong een sector met een ecologische voetafdruk die niet te onderschatten is. Daarom zetten we bij Creaplan continu stappen om onze impact zo beperkt mogelijk te houden. Een overzicht van hoe we onze kwalitatieve standen keer op keer groener en duurzamer bouwen.
Een van de basisprincipes van een duurzame stand is modulariteit. Het grootste deel van onze standen wordt gebouwd met een aluminium skelet. Als de blokken van een bouwdoos combineren we wanden, ondervloeren, plafondelementen en frames die we na elke beurs weer hergebruiken voor een volgende stand. Met dit modulair bouwsysteem, dat jarenlang meegaat, kunnen we duizend-en-één ontwerpen bouwen, allemaal met dezelfde onderdelen die standaard in ons atelier aanwezig zijn. Zo besparen we op productiematerialen en transportkosten én verkleinen we onze afvalproductie. Voor onze standen met houtskelet hergebruiken we kaders en structuren eveneens. Deze stevige onderdelen zijn overigens van topkwaliteit, wat de premium uitstraling van de stand ten goede komt.
2. Herbruikbare aankleding
Eens het skelet er staat, kleden we de stand aan. Ook kasten, balies en togen, legplanken, meubilair, decoratie en andere vaste elementen hergebruiken we regelmatig. Al deze onderdelen catalogiseren we als neutrale items in een database waaruit de klant kan kiezen. Daarna herstellen, herschilderen en passen we ze aan op maat, zodat ze naadloos opgaan in het standconcept en de branding van de klant.
3. Duurzame materialen
Creaplan kiest steevast voor duurzame bouwmaterialen.
Schilderen doen we met verf op waterbasis, wat milieuvriendelijker is dan solventgedragen verf.
Ons hout is standaard voorzien van FSC-label en afkomstig uit verantwoord bosbeheer.
Daarnaast kiezen we voor elk onderdeel van de stand voor stevige en hoogkwalitatieve materialen. Dat doen we niet alleen omdat robuuste en high-end standen onze specialiteit zijn, maar ook omdat deze kwalitatieve materialen langer meegaan. Minder grondstoffenverbruik, minder afvalproductie en een premium stand? Win-win-win.
4. Slimme designkeuzes
Al van tijdens de conceptfase is duurzaamheid een vaste waarde. Onze architecten ontwerpen designs die rekening houden met hergebruik van materialen. Zo stellen we concepten voor die soms jarenlang gerecupereerd kunnen worden, en die er dankzij minimale aanpassingen in plaatsing en afwerking bij elke beursdeelname nieuw uitzien. Dat is niet alleen groener, het is ook voordeliger voor de klant: de investering doe je één keer, het rendement haal je er meerdere jaren uit.
Daarnaast werken we onze standen zo af dat bepaalde elementen niet alleen in standen, maar ook in showrooms en op kantoor hergebruikt kunnen worden. Zo zijn onze 3D-logo’s niet gemaakt uit piepschuim of een ander materiaal met korte levensduur, maar uit hoogwaardige materialen die lange tijd meegaan. Ook al deze elementen stockeren we in ons magazijn. Zo heeft de klant voor elke beursdeelname een breed scala aan merkelementen om uit te kiezen.
5. Integratie van technologie
Een andere manier waarop we de ecologische impact van een beursstand beperken, is met een uitgebreide integratie van innovatieve technologie. Zo voorzien we tal van digitale beeldschermen in het standontwerp, voor productdemo’s of campagnebeelden. Op die manier vermijden we dat plakkaten met grafieken, brand visuals met verouderde logo’s of eventspecifiek drukwerk achteraf in de vuilbak belanden.
Daarnaast werken we met QR-codes en NFC-technologie om zo veel mogelijk gegevens digitaal te verzamelen en door te sturen. Deze technologieën maken brochures of flyers op de stand overbodig, en dragen zo bij tot een kleinere ecologische voetafdruk. Als je weet dat Creaplan meer dan 200 standen per jaar oplevert, dan zie je hoe een kleine ingreep een grote impact kan hebben. Bijkomend voordeel is dat deze technologieën de klant nog meer onderdompelen in de wereld van je stand.
6. Ledverlichting
Duurzaamheid zit niet ‘m enkel in de materialen, maar ook in het verbruik op de stand. Daarom hebben we met de jaren bijna al onze verlichting ingeruild voor led. Dat verbruikt niet alleen minder, maar gaat opnieuw langer mee. Helder of gedimd, in warm wit of in kleur – de hoogwaardige uitstraling krijg je er zo bij.
7. Groene productie
Ook ons eigen verbruik houden we in de gaten. Zo ligt het dak van ons kantoor en atelier vol met zonnepanelen, die sinds hun installatie in 2012 al zo’n 2 miljoen kg CO2 uitgespaard hebben. Jaarlijks produceren ze zo’n 280 MWh. Zo kunnen we met enige fierheid zeggen dat, als het weer het toelaat, 100% van onze productie op hernieuwbare energie draait.
8. Slim uitgedacht transport
Als laatste regelen we ons transport zo efficiënt mogelijk. Zo zijn onze vrachtwagens uitgerust met verbruiksmonitor en streven we naar een minimum aan overbodige kilometers. Dat doen we dankzij ons internationaal partnernetwerk, waarbij standen in het buitenland als het kan geplaatst worden door een lokale partij. Overigens zetten we in op de korte keten door nagenoeg alles in-house te produceren en waar mogelijk bij lokale leveranciers in te kopen.
De 3 C’s van een goede kantoorindeling: focus op functie
Onze manier van werken werd in 2020 overhoop gegooid als nooit tevoren. Sindsdien hebben we het concept 'kantoor' grondig onder de loep genomen, van werkregime tot inrichting. Geen beter moment dus om je kantoorinterieur met een frisse blik te bekijken.
Dé kantoortrend voor de komende jaren? Activity based werkruimtes, ingericht op basis van afgebakende functies. In dit artikel vertellen we je over die functies – de 3 C’s van kantoorinrichting – en hoe je jouw kantoor best inricht volgens dit principe.
Collaboration: samenwerken, in vergaderzalen en brainstorm rooms
Nu heel wat werknemers de voordelen van telewerk ondervonden hebben, wil een groot deel van hen dat parttime blijven doen. Niet alleen om pendeltijd te besparen, ook omdat velen ervaren dat ze thuis productiever werken. Toch kent fysiek samenwerken zijn voordelen, waar zelfs de best georganiseerde Zoommeeting niet aan kan tippen. Daardoor zien we een evolutie waarbij het kantoor de plek wordt waar mensen bewust samenkomen. Om te vergaderen, te brainstormen of om samen een nieuw project op te starten. Dat maakt comfortabele vergaderzalen en goed uitgeruste brainstorm rooms absolute must-haves.
De vergaderzaal van de toekomst is niet saai en formeel, maar goed uitgerust met sfeervolle verlichting, voorzien van natuurlijk daglicht, ingericht met bijpassende meubels en accessoires en al dan niet bekleed met akoestische materialen. Audiovisuele toepassingen, zoals een ingebouwd scherm met camera, microfoon en speakers zijn geen overbodige luxe om in te bellen met collega’s die van thuis werken of klanten op locatie.
Ook creatieve brainstormruimtes waar werknemers in een losse sfeer kunnen samenwerken, doen het goed. Comfortabel zitmeubilair zoals zetels en poefjes in combinatie met projectieschermen en/of prikborden vormen de ideale setting om de ideeën de vrije loop te laten, weg van een klassieke kantooromgeving.
Ontvang je op regelmatige basis klanten in je vergaderzalen, dan zorg je er best voor dat je branding en company values duidelijk aanwezig zijn. Kwaliteitsvolle meubels, muurgrote visuals en verlichte 3D-logo’s vertellen het verhaal op de achtergrond.
Wil je er zeker van zijn dat je inrichting over enkele jaren nog steeds dienst doet, dan doe je er goed aan je vergaderzalen en brainstorm rooms modulair te maken. Zo tover je jouw vergaderruimte om tot een afterwork lounge door opklapbare tafels aan de kant te schuiven, of deel je een grote vergaderzaal in twee door middel van verplaatsbare wanden of een akoestisch gordijn. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Concentration: gefocust werken, in stiltekamers
We weten al langer dat klassieke landschapskantoren niet ideaal zijn om geconcentreerd te werken, maar doordat ze tal van andere voordelen bieden op vlak van licht, ventilatie en budgettaire redenen, is het logisch dat veel bedrijven ze nog inrichten. En dat is geen probleem, zolang je maar genoeg ruimte voorziet voor focuswerk.
Zo kan je enkele stiltekamers voorzien waar werknemers zich kunnen terugtrekken voor een ongestoord focusuurtje, een (remote) meeting of een telefoongesprek. Je kan aparte stiltekamers inbouwen, maar je kan ook werken met mobiele meeting boxes of belcellen. Ze zijn compact en je hoeft er geen grote bouwwerken voor uit te voeren.
Een focusruimte kan je inrichten zoals een vergaderruimte, hoewel extra aandacht voor akoestiek (geen storend lawaai) en een prikkelarme inrichting (zo weinig mogelijk afleiding) hier echt tot zijn recht komt. Met glazen wanden creëer je een open gevoel, al dan niet afgewerkt met een zandstraaleffect voor de nodige privacy.
Creaplan maakt ook meeting boxes in outdoor uitvoering, zodat je dichter bij de natuur kan zitten of zodat je overbodige ruimte op je parking kan omtoveren tot extra werkruimte.
Community: even niet werken, in ontspanningsruimtes
Ook welzijn op de werkvloer wordt nog harder uitgespeeld in kantoorontwerp, waarbij ontspanning en het sociale aspect centraal staan. Voorzie daarom genoeg ruimte waar werknemers samen kunnen ontspannen en hun sociale batterijen kunnen opladen, naast het werk.
Als de oppervlakte het toelaat, kan je een uitgebreide ontspanningsruimte voorzien waar collega’s in een losse sfeer kunnen praten, spelen, samen drinken of iets eten. Van uitgebreide sport- en game-infrastructuur tot fitnesstoestellen of ligbedden om even uit te rusten, meer dan genoeg opties om hier creatief mee aan de slag te gaan. Deze ruimtes verschillen in stijl vaak enigszins van de rest van het kantoor, voor een duidelijk onderscheid tussen werkruimte en ontspanningsruimte.
Daarbij fungeert de cafetaria of eetruimte steeds vaker als hart van het kantoor. Ook deze kan je modulair inrichten zodat ze geschikt is voor events, teambuildings en presentaties. Qua stijl zien we dat deze sociale ruimtes extra gezellig ingericht worden, met een uitstraling en materialen die niet moet onderdoen voor die van een hotellobby of sfeervol restaurant.
Heb je weinig ruimte ter beschikking, dan kan je werken met ingebouwde coffee corners of compacte keukentjes.
Samen kijken naar jouw kantoorindeling?
Als expert in B2B interieurs denkt Creaplan graag mee over jouw volgende kantoorupdate. Met enkele slimme ingrepen voorzien we jouw werkruimtes van een nieuwe look, of we gooien de indeling helemaal om voor een gloednieuw eindresultaat. Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.
Creaplan wint 12 World Exhibition Stand Awards
We zijn verheugd om aan te kondigen dat Creaplan 12 World Exhibition Stand Awards gewonnen heeft! De World Exhibition Stand Awards onderscheiden de beste live beursstanden, nieuwe innovaties en digital event ervaringen ter wereld.
Dit zijn de categorieën waarin onze standen zijn onderscheiden.
Diamant in de categorie Best Modular Stand voor Aluvision Exhibits op EuroShop 2020
Platinum in de categorieën Best Stand +1000 m² en Best Stand at an Automotive Event voor Jaguar Land Rover op Brussels Motor Show 2020
Platinum in de categorie Best Use of Technology en Goud in de categorie Best Stand at a Property or Construction Event voor Van Marcke op Batibouw 2020, in samenwerking met Ocular
Platinum in de categorie Best Stand 200- 500 m² voor Niko op Batibouw 2020
Platinum in de categorie Best Stand 25-48 m² voor Creaplan op EuroShop 2020
Platinum in de categorie Best Stand at a Food & Drink Event voor Mowi op Seafood Expo Global 2019
Platinum in de categorie Best Stand at a Transport Event voor Van Hool op Busworld 2019
Platinum in de categorie Best Stand Double Decker voor Thule op Caravan Salon 2019
Platinum in de categorie Best Storytelling voor Niko op Interieur 2018
Goud in de categorie Best Stand at an Aviation Event voor ADB Safegate op Inter Airport Europe 2019
We zijn heel trots op deze erkenning en willen onze klanten en ons team bedanken dat zij dit mogelijk hebben gemaakt.
Deusjevoo keert terug naar roots, Creaplan neemt standenbouw activiteiten over
Standen- en interieurbouwer Creaplan uit Nazareth neemt de standenbouwactiviteiten van Deusjevoo uit Genk over. Deusjevoo zal zich in de toekomst nog meer toeleggen op decorbouw in de tv- en entertainment sector in de Benelux.
Standen- en interieurbouwer Creaplan uit Nazareth neemt de standenbouwactiviteiten van Deusjevoo uit Genk over. Deusjevoo zal zich in de toekomst nog meer toeleggen op decorbouw in de tv- en entertainment sector in de Benelux.
De sector die anderhalf jaar lang zo goed als stil lag, schiet opnieuw uit de startblokken. En daar komen herstructureringen bij kijken. Creaplan CEO Michael Debaveye vertelt. “De beurzensector ondergaat een evolutie die al enige tijd aan de gang was, maar door de coronacrisis versneld werd. Bepaalde bedrijven zijn uit de sector gestapt, andere verleggen de focus of worden deel van een consolidatie.” Zo ook Deusjevoo. Creaplan, intussen uitgegroeid tot Europese speler, zal de projecten van de Limburgse decorbouwer overnemen en uitvoeren vanuit hun atelier in Nazareth, met het bestaande team dat nog verder versterkt wordt.
Terug naar de roots
Ook in de groeistrategie van Deusjevoo komt deze stap op een ideaal moment. Het bedrijf van Jo Peters werd 23 jaar geleden opgericht als interieur- en decorbouwbedrijf voor o.a. de entertainmentsector. Al snel groeide de onderneming met kantoor in Genk uit tot marktleider in de tv-decorsector in Vlaanderen. De decors van Deusjevoo schitteren in onder andere Familie, de Cooke & Verhulst Show, Rad van Fortuin en K2 zoekt K3. Ook in Nederland kent de decorbouwer ongeziene groei.
“In de loop der jaren zijn daar beursstanden bijgekomen, die intussen ook een belangrijke positie innemen. Nu willen we onze focus echter opnieuw scherpstellen. We hebben gekeken waar we nog kunnen groeien en in de entertainmentsector zijn we nu eenmaal een gevestigde waarde. Dat is onze absolute passie, daar worden we warm van. Daarom willen we nu meer dan ooit inzetten op decors voor de entertainmentsector en TV studio’s voor bedrijven, virtueel en fysiek. Uiteraard blijven we ook voluit inzetten op belevingsarchitectuur voor kantoren, retail, horeca en showrooms”, aldus Peters.
Klik tussen Deusjevoo en Creaplan
Volgens Peters werd snel duidelijk dat Creaplan een geschikte partner is. “Voor ons was het belangrijk dat onze dierbare klanten ergens goed terecht zouden komen, want het is niet evident om een geschikte partner te vinden. Het niveau van creativiteit en service moet hoog zijn, en de overnemer moet beschikken over de middelen en ervaring om internationaal mee te kunnen reizen met onze klanten. Met die eisen in het achterhoofd kwam Creaplan al snel naar voren als ideale samenwerkingspartner op lange termijn. Voor een aantal klanten zal Deusjevoo concepten blijven ontwikkelen als conceptbureau, maar we zullen het niet meer bouwen. Dat zal vanaf nu steeds Creaplan zijn, die de uitvoering van A tot Z voor zijn rekening neemt.”
Voor Vincent Lievens, COO van Creaplan, passen de standenbouwactiviteiten van Deusjevoo als gegoten binnen de bestaande werkzaamheden. “Onze vakmensen hebben alle expertise in huis om de wensen van Deusjevoo’s klanten te vervullen, van architecten tot standenbouwers. Creatieve concepten bedenken en omzetten naar degelijke realisaties met een sterke merkbeleving is waar we goed in zijn, zowel in traditionele houtbouw als voor modulaire standen.”
“We bouwen onze structuur en diensten verder uit: kwaliteit en service enerzijds, beleving en design anderzijds blijven echter de ankerpunten in ons aanbod. Dat geeft onze klanten meer mogelijkheden onder hetzelfde vertrouwde dak – de zogenaamde one-stop-shop –, ook in een Europese context."
Michael Debaveye, Creaplan
Overnames als deel van groeitraject
Creaplan nam nog geen jaar geleden de standenbouwactiviteit van het West-Vlaamse Bulik over en kocht onlangs de Nederlandse (hybrid) event-expert For Live over als het startschot van een internationaal groepsverhaal.
Over Deusjevoo
Deusjevoo uit Genk is een van de grootste decorbouwers van het land. Voor tv-zenders VTM, VRT, Play4 en Eén bouwden ze al tal van studio’s die bij miljoenen Vlamingen dagelijks op de buis verschijnen, en ook in het buitenland bereiken hun creaties tal van klanten in de entertainmentsector. CEO Jo Peters startte Deusjevoo op in 1999 en leidt momenteel een team van 20 vaste werknemers vanuit hun kantoor op de C-mine site in Genk.
Over Creaplan
Creaplan uit Nazareth werd opgericht in 1994 door ondernemersduo Dirk Deleu & Ann Vancoillie, groeide sindsdien uit tot marktleider in het Belgische standenlandschap en evolueert mede onder impuls van nieuwe aandeelhouders KeBeK Private Equity en Walter Mastelinck naar een Europese speler. Het bedrijf rekent op een team van 50 vaste medewerkers en een 80-tal freelancers voor het bouwen van standen, zakelijke interieurs en displays in binnen en buitenland met een klantenbestand dat varieert van KMO’s tot multinationals over heel Europa.